Tuesday, April 13, 2010

Mukhayyam Dakhili '10


MUKHAYYAM DAKHILI '10
9-11 APRIL 2010
BUKIT LAGONG, SELAYANG

Alhamdulillah, selesai sudah Mukhayyam kita. Segala aktiviti yg disusun telah berjaya ditempuhi. tahniah bagi yg dipilih ALLAH untuk menghadiri program bermanfaat ni. yang penting, manfaatkan ilmu yang antum semua dapat sepanjang program ni. Kami pejuang keadilan!!

Lokasi Mukhayyam Dakhili '10, Bukit Lagong

tenang
damai
mengasyikkan


Antara slot pengisi jiwa pada hari pertama
muhkayyam adalah slot Akh Ammar:

"Takrif da'wah yang sebenar akan menjawab 4 persoalan iaitu sasaran, tujuan, method dan objektif da'wah." - Du'at, jangan lupa bahawa Akh Ammar telah mentaklifkan hafalan takrif yang telah kita hadam tempoh hari. Selain itu, kita juga sudah boleh mula mempraktikkan Marhalah Ta'rif, Marhalah Takwin & Marhalah Tanfiz dalam langkah da'wah kita selepas ini ^_^


Slot-slot hari kedua diperhebatkan lagi dengan penampilan
tokoh-tokoh da'wah disertai input-input yang menggugah hati:

Qawaid Da'wah -Ust Shamsul Ma'arif.
Pengisian ini diselang-selikan dengan perkongsian pengalaman. Antaranya disebutkan bahawa kita semua layak diuji, dan kita seharusnya berbahagia kerana ujian tarbiyah yang kita lalui adalah mehnah yang Allah acu & tetapkan sendiri. Kita juga wajib bersyukur kerana masih ramai lagi manusia yang sedang mencari-cari sinar & ingin merasa sentuhan tarbiyah; sedangkan terbentang di hadapan kita sekian banyak program-program tarbawi serta peluang-peluang keemasan. Mahu raih atau tidak, terpulang.


'Bekalan di Jalan Da'wah' oleh Ust Muhaimin. Da'wah itu dari Allah, ia mesti disampaikan kepada SEMUA; tapi "bagaimana nak ajak kepada Allah kalau kalamullah, kita tak baca?" Maka, berinteraksilah dengan Al-Qur'an & bertadabburlah. Budayakan kebiasaan orang-orang soleh ^_^

Selain slot-slot yang dinyatakan, para du'at juga turut disajikan dengan LDK 'Sudahkah Kita Tarbiyah?' oleh shuyukh kita, veteran-veteran yang sudah lebih 30 tahun 'bersiar-siar' di jalan da'wah iaitu Ust Samsuri, pak cik Zulkifli Ahmad & pak cik Abd Wahid Ghouse. Tafsir surah Al-Kahfi pula telah dibawakan oleh Ust Faridul Farhan. Program kali ini dilengkapkan lagi dengan tazkirah Maghrib oleh Akh Fatah (kisah Nabi Ibrahim A.S.) serta tazkirah Subuh oleh Akh Najib selain pesanan-pesanan yang dititipkan oleh Akh Azraai & Akh Mujahid.



Itu saja ke?
Ehh.. Ada lagi!!

v
v
v
v
v

Kita telah buat aktiviti Jungle Trekking - panjat air terjun - rentas trek lori kayu balak - turun naik bukit - lalu kampung orang asli dan akhirnya, buat obstacle course!!

macam MCQ '09
ini 'stage' uji keberanian, bukan 'stage' dapat anugerah
rasa macam masuk dalam terowong Gaza
nak naik, kena naik berjama'ie. konsep tolong-menolong
buat-buat jatuh dalam ni, ada berani? :D

* * *

Barisan du'at yang tabah, pekat & menyengat

Juga makhluq ALLAH yg tertarik dengan program kita=)


Qiyam sudah, ma'thurat sudah, tilawah sudah, hafalan surah Al-Hujuraat ayat 10-13 sudah, menghadam input-input serta menyemai benih ukhuwwah pun sudah. Kini, medan amal dan praktikal pula menanti. Masa untuk mengotakan janji.. Ayuh maju tanpa kenal lelah! Semoga hari-hari yg dilalui sepanjang Mukhayyam ini menjadi bekalan saat kita futur dalam dakwah. Ameen.

p.s. Jazakumullahu khairan katheera kepada para ajk yg bertungkus lumus menjayakan Mukhayyam. Juga kepada adik2 Nilai yg sudi bersama. moga ALLAH ganjari usaha kita semua.

11 comments:

  1. tahniah kepada graduan MUDAH'10.
    semoga diperMUDAHkan dalam setiap urusan kalian walaupun adakalanya susah,berat dan sebagainya.
    antum penyambung warisan dakwan ini.
    ^___^
    selamat bercuti, tapi amal kena maintain ok!

    ReplyDelete
  2. wah

    tahniah2~

    pasti seronok kan..

    :)

    ReplyDelete
  3. banyak perkara yang kami belajar dalam program ni yang bukan mudah.

    perkara2 yang kami sangkakan mudah selama ni pon dan tak semudah mana.

    moga2 allah permudahkan hendaknye! :)

    ReplyDelete
  4. obstacle fizikal yang boleh dilihat mata kasar, memang agak senang la nak lepas. mcm mana pulak dengan obstacles yang 'invisible', dan 'attacks' yg dtg dari dalam.. cukup lut tak diri kita utk tangkis dgn jayanya? lagi-lagi musim cuti mcm ni.. mohon kekuatan dr Allah.

    apa-apa pun, mukhayyam mmg best!

    ReplyDelete
  5. teringat cerita monyet dlm sang murabbi,

    lagi kuat taufan datang, lg kuat dia berpegang..

    tapi bila angin sepoi2 bahasa, lg lemah pegangannya & akhirnya boleh jatuh..

    ReplyDelete
  6. salam.

    way to go!

    tahniah kepada semua peserta MUDAH 2010!
    semoga ilmu yang dapat, akan diiringkan pula dengan amal.

    tetap semangat!

    ReplyDelete
  7. teringat kpd kata2 seseorang...
    "betapa kita mesti bersyukur kerana dengan rahmat dan hidayahNya, Allah sudi lagi memilih dan menetapkan kaki kita di atas jalan ini" ~moga diriku sentiasa berusaha utk mnjadi hamba yang terbaik~ Terima Kasih ya Allah,diriku sgt2 bersyukur kpdaMu... Syukurnya aku di atas kemanisan tarbiyyah yang Kau beri kepadaku... Syukurnya aku kerana Kau masih lagi menetapkan hatiku di atas jln da'wah ini... Ya Robbana..thabbit qulubana 'ala dinika, wa 'ala to'atika, wa fi da'watika. Aminn.

    ReplyDelete
  8. "Melompatlah anda setinggi-tingginya, krn kemuliaan itu amat jauh jangkauannya & kemenangan itu tidak dpt disajikan dgn talam dr emas, ttp disajikan dgn air mata, darah, begadang, susah-payah, lapar & penderitaan."

    "Peluh orang yg bekerja lebih harum drpd minyak wangi org yg duduk saja. Termengahnya nafas org yg kecapaian krn kerja keras lebih indah drpd nyanyian org malas. Sepotong roti bg org yg lapar lbh lazat drpd daging kambing bg org yg kaya."

    -dipetik dari buku ringkasan La Tahzan

    tahniah graduan MUDAH!
    ada yg tersenyum melihat semangat generasi ar-ruh al-jadid ini. Allah bg rezeki entum hadir program. Allah jualah yg bakal bayar cagaran titik peluh entum. terus pikul amanah yg berat sebaik yg termampu!

    ReplyDelete