Thursday, January 7, 2010

Umat Yang Terbaik

Hamad dan Dhiya’, kedua-duanya adalah pegawai ditugaskan untuk memandikan jenazah di Rumah Sakit Angkatan Bersenjata Riyadh. Sepengatahuan saya mereka ni boleh dipercayai telah menceritakan satu kejadian kepada saya.

Hamad berkata, “ seorang lelaki 70-an telah meninggal, saat itu bilik Mandian Jenazah kehabisan bahan wangian termasuk daun bidara, bahkan kapur barus pun kami tak ada. Kami bertanya kepada anak-anak jenazah jika mereka mempunyai perfume?”. Mereka menjawab, “ kami tidak ada”.

Kami mula memandikan jenazah tersebut seadanya, tiba-tiba terhembus semerbak aroma wangi bagaikan wangian cendana – sesaat setelah jenazah tersebut menyentuh air.

Saya-hamad- segera memanggil saudara Dhiya’ supaya segera datang. Ketika memasuki ruang ia bertanya dengan hairan, “aroma apakah ini?” .. melihat Dhiya’ masuk, saya memanggilnya untuk membantu saya meskipun pertanyaannya belum terjawab. Setelah saya jelaskan kepadanya tentang apa yang terjadi, ia takjub dan merasa senang atas kejadian tersebut.

Kemudian Dhiya’ memanggil salah seorang dari anak jenazah tersebut untuk masuk. Ketika masuk ke ruang solat jenazah, sang putera jenazah berasa takjub atas aroma wangian yang ajaib ini.Hamad bertanya kepada sang anak tadi,” apakah kamu memberi satu wangian kepada ayahmu sebelum dia meninggal?” ia menjawab, “ tidak, dia telah dirawat di hospital selama dua minggu dan berada didalam bilik jenazah lebih 24 jam.”

Aroma wangian itu keluar dari jenazah tersebut memenuhi ruang selama kami menguruskan jenazah tersebut , begitu juga masa kami mengkafankannya, aroma wangi itu terus keluar dari kain kafan, begitu semerbak sekali .

Setelah anaknya mengambil alih jenazahnya, saya bertanya kepada anaknya ,” bagaimanakah keadaan ayahmu selama hidupnya? Ia menjawab “ayah kami adalah orang yang selalu menyeru kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran dengan lemah lembut, dengan cinta kasih ia menerangkan kebaikan kepada manusia.”

Kisah(*kesaksian seorang dokter*) ini telah memberi kita satu erti yang x bisa kita lari dari kenyataan bergelar seorang muslim, yang mana Allah telah berfirman dalam Surah Ali 'Imran ayat 110 yang tafsirannya:

"Kamu wahai umat Muhammad adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi faedah umat manusia kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah, buruk dan keji serta kamu pula beriman kepada Allah dengan sebenar-benar iman."

Sesungguhnya kita perlu banyak meminta pertolongan daripada Allah atas keadaan kita ini, dimana merasakan malu bila harus menyeru kepada kebaikan dan mencegah dari kemugkaran, dan berusaha bersama-sama atas iman dan amal.

- satu mad'u satu penggerak -

0 komentar:

Post a Comment